Sunday 8 July 2012

Salam Perkenalan

Assalamualaikum,

Apa khabar dan selamat datang ke setulang daing. Blog ini hanyalah tempat utk saya meluahkan pandangan saya terhadap isu semasa yang penuh dgn warna yg dicipta oleh manusia dikalangan kita, di negara kita yg tercinta ini . Mcm mcm pekara yg kita lalui sebagai umat manusia yg dilahirkan sementara ini , pelbagai ragam dan karenah dunia yg dapat kita perhatikan setiap hari . Apa yg berlaku disekeliling kita adala dugaan dan cabaran yg patut kita sahut apabila dilahirkan kedunia pinjaman ini dan semoga kita akan tergolong didalam golongan golongan yg dirahmati ALLAH sbw insyallah...

Baiklah ...kenapa Solok setulang daing ? he heh e tu la nama kampung saya di Melaka terletak di kg Bukit Rambai ... kenapa nama kg tu mcm tu ? Saya belum dapat data dia lagi , insyallah saya akan kongsikan jika dapat maklumat nanti ..

Melaka ... errr penuh dgn sejarah kesultanan melayu yg hebat , penuh buku buku sejarah tentang kehebatan empayar melaka suatu ketika dulu , tapi sekarang ini Melaka tiada bersultan , bergabenorkan orang pahang pulak ... ntah kenapa saya pun tak tau .. mana dia lari ekkk ... he he he

Apa apa pun Melaka telah mendapat kemajuan yg sangat ketara berbanding negeri negeri lain diMalaysia ini . Kira hebat la tu , Tetapi kadang kadang kemajuan akan memberi kesan negatif kpd masyarakat sama ada kita suka atau tidak. There is positive and Negative about it . Adakah rakyat menerima kemajuan ini dgn baik ? digunakan dgn baik ? Siapa yg merasakan kemajuan ini? Bagaimana pembangunan ihsaniah didalam ISLAM diterapkan ? ada pelbagai isu .. Ini lah yg harus dibayar oleh kemajuan pembangunan fizikal yg banyak menyumbang kpd pembangunan ekonomi dan taraf hidup semasa .

Kita tidak nafikan yg pembangunan ini adalah suatu pencapaian yg membanggakan ( walaupun banyak pembangunan ini dipelopori oleh orang tertentu ) Tetapi pada waktu yang sama ISLAM nampak mcm dipinggirkan .. Melaka merupakan tempat dimana islam berkembang suatu masa dahulu ... Sayang jika lagenda ini tidak diteruskan oleh sesiapa yg memerintah ..

La banyak lak cakap melalut lalut dah aku ni .. he he he

Nanti kita sambung balik la ..

chowwwwwwwwww

No comments:

Post a Comment